Naprawa mat grzewczych

<<

rataj73

Posty: 262

Dołączenie: 07 Lip 2014 10:45

Post 27 Gru 2014 14:19

Naprawa mat grzewczych

Wklejam tutaj swoją poradę z innego forum. Chciałem wkleić więcej zdjęć ale mogę tylko trzy albo po prostu nie umiem.


Patrząc ile kosztują maty grzewcze w naszych samochodach i jak często się psują postanowiłem rozpracować temat od środka. Na pierwszy ogień poszedł fotel pasażera bo jest regulowany ręcznie i nie ma wentylacji więc wydawał się łatwiejszy w demontażu i tak zresztą było. Poradę jednak opiszę na przykładzie fotele kierowcy z pełną regulacją elektryczną i wentylacją . Nie będę pisał o demontażu fotela bo to opisał kolega Flonid w wątku "Montaż mat grzewczych" ja tylko dodam że jeżeli fotel kierowcy jest w pełni elektryczny to najlepiej po odkręceniu śrub w prowadnicach z tyłu fotela dać fotel do tyłu mniej więcej na środek i oparcie położyć mocno do tyłu bo będzie łatwiej, a po odłączeniu wtyczki nie mamy już pola do manewru.

W pierwszej, kolejności sprawdzamy gdzie jest przerwa w obwodzie czy w oparciu czy w siedzisku.
Na 99% w siedzisku bo na oparciu nie siadamy całym ciężarem i sama mata jest mniej skomplikowana. Żeby sprawdzić matę oparcia trzeba odpiąć tapicerkę z tyłu na samym dole. Tapicerka jest spięta taką plastikową listwą i jak się lekko podważy palcami to się ładnie rozchodzi. Po prawej stronie na dole zauważymy wtyczkę (na zdjęciu już rozpięta)

Wtyczka oparcia.jpg
Wtyczka oparcia.jpg (151.51 KiB) Obejrzany 12200 razy

Jak na tej wtyczce mamy przejście to znaczy że oparcie jest ok. więc należy sprawdzić wtyczkę siedziska (wtyczka oparcia może zostać rozpięta). Wtyczka siedziska jest pod fotelem i można ją sprwdzić już po demontażu fotela będzie prościej, ale jak oparcie jest ok to siedzisko musi mieć przerwę.

wtyczka pod fotelem.jpg
wtyczka pod fotelem.jpg (51.55 KiB) Obejrzany 11939 razy


Do tej wtyczki idą 4 kable nas interesuje czarny i brązowy (żółte są od termistora) i tam zapewne nie ma przejścia, ale trzeba sprawdzić bo jak jest to przyczyną niegrzania może być uszkodzony termistor, ale to mało prawdopodobne.
Jeżeli nie ma przejścia to postępujemy dalej zgodnie z instrukcją kolegi Flonid w wątku "Montaż mat grzewczych" czyli demontaż pokrowców. Z siedziskiem pasażera jest prosta sprawa, po odcięciu metalowych spinek zabieramy siedzisko bez pokrowca na stół i tam działamy dalej (jak ktoś ma wysuwany podkolannik ja u mnie to trzeba odkręcić dodatkowo cztery śrubki kluczem 8 ale to widać jak jest fotel na wierzchu).
Z fotelem kierowcy w moim przypadku było gorzej bo między gąbką a tapicerką jest system wentylacji więc robota była na całym fotelu.
Po zdjęciu tapicerki zauważymy matę grzejną i z moich obserwacji wynika że przepalenie jej jest mało prawdopodobne więc wchodzi w grę uszkodzenie mechaniczne kabla w macie.

mata siedziska.jpg
mata siedziska.jpg (21.04 KiB) Obejrzany 11923 razy


W tych miejscach uszkadzają się przewody wewnątrz maty zwłaszcza przy rozkładanym podkolanniku ale również przy boczku od strony drzwi z oczywistych powodów. O ile można by się pokusić o naprawę przewodów z boku siedziska o tyla w rozsuwanym podkolanniku nie ma sensu bo za rok albo wcześniej i tak sie tam przerwie a wydaje sie że po kilkarotnym demontażu fotela gąbkę ( piankę) szlag trafi bo to wyjątkowo mało trwały materiał. Drut grzejny to kolejny wynalazek, na pierwszy rzut oka miedziany kabel widoczny w macie gołym okiem więc nic prostszego jak miernik w łapę i szukać przerwy w obwodzie, ale jak to zwykle bywa ktoś przekombinował i cały kabel jest polakierowany i to nie tylko z wierzchu ale każdza z kilkudziesięciu czy kilkuset niteczek składających się na kabel grzewczy ( żeby nie było za łatwo :lol: )ale jak podłączymy jeden przewód miernika do kostki np do czarnego przewodu a drugim będziemy się wpinać w obwód po stronie do której ten czarny przewód idzie( jak będziecie mieli matę przed oczami to będzie wiadomo o czym piszę) to po kilkuktotnym wpięciu się w miedziany kabelek powinno zapiszczeć ( ja dla pewności nożykiem do tapet zdrapywałem ten lakier z wierzchu przewodu żeby mieć pewność)
Po znalezieniu przerwy a na 90% będzie w zaznaczonych miejscach bierzemy nożyczki i ciach ]:-> .
Po wydłubaniu przewodów trzeba końcówki potraktować kwasem albo za pomocą lutownicy dobrze podgrzać żeby spalić ten izolacyjny lakier a następnie skręcić i zlutować. Oczywiście jak jest przejście np. w boczku od strony tunelu środkowego to szkoda ciąć .
Jeszcze kropelka cyny i będzie git.
Po każdym lutowaniu sprawdźcie na wtyczce czy nie ma już przejścia bo po co szukać dziury jak może jest już dobrze. Jak jest przejście to składamy fotel w odwrotnej kolejności na końcu pamiętając aby przed podłączeniem akumulatora upewnić się ze pironabój od napinacza jest podłączony bo wywali błąd.
W moim przypadku zadziałało , siedzenie pasażera po minucie jest wyraźnie ciepłe i nic się nie wyłacza przynajmniej przez 10 minut bo tyle sprawdzałem, za to u kierowcy coś jest z termistorem bo po 2 minutach wyłącza chociaż czuć że siedzenie jest ciepłe, po ponownym włączeniu dalej grzeje przez kolejne 2 minuty i tak w koło.

Może opis nie jest bardzo przejrzysty , ale większość ludzi którzy mieli ZPT w szkole podstawowej powinno sobie z tym poradzić, jakby co to pytać bo jestem świeżo po modernizacji .

A bym zapomniał. Przy siedzisku pasażera są cztery przewody ale nas interesuje czarny i brązowy ( grubsze) bo dwa czarne idą do czujnika zajętości fotela.
Ostatnio edytowany przez rataj73 27 Gru 2014 14:43, edytowano w sumie 2 razy
<<

kiego

Awatar użytkownika

Posty: 1501

Dołączenie: 27 Gru 2012 13:11

Miejscowość: Sheffield/Brodnica

Post 27 Gru 2014 20:05

Re: Naprawa mat grzewczych

Rataj dobra robota ;)
Insignia 2.0 cdti 204km,2012r-historia
Antara Cosmo Navi 2.2CDTI 223 PS 483NM,

Forum Opel Insignia poleca:

<<

Alex

Awatar użytkownika

Administrator

Posty: 1254

Dołączenie: 19 Sty 2013 00:00

Miejscowość: Iława

Post 27 Gru 2014 20:49

Re: Naprawa mat grzewczych

rataj73 napisał(a):Chciałem wkleić więcej zdjęć ale mogę tylko trzy albo po prostu nie umiem..

Wrzucasz pliki na jakikolwiek serwer zewnętrzny, np. http://postimage.org/?lang=polish, kopiujesz link pliku i wklejasz pomiędzy "[img]...[/img]".
<<

frembud

Posty: 60

Dołączenie: 11 Maj 2013 14:49

Miejscowość: Polkowice

Post 21 Lut 2015 08:10

Re: Naprawa mat grzewczych

szacun, wczoraj uporałem się z fotelem pasażera, mata siedziska uszkodzona była w trzech miejscach (trochę powyżej łaczenie listka od strony drzwi). Podejrzewam, że ktoś szukał czegoś w aucie, opierając się kolanem o fotel, ale mam inne pytanie.
W supermakecie allegro widziałem coś takiego Image wg schematu wygląda na połączone szeregowe (jak w naszych), bądź też widziałem maty węgloweImage, które można przycinać, itp ( w tym rozumiem robić otwory montażowe do czepiania tapicerki)
może znajdzie się ktoś kto opracuje i opatentuje wersje dla majsterkowiczów?
moim wyobrażeniem należy
1. najpierw zbadać prądy z instalacji jakie mają parametry ( natężenie i w głównej wtyczce fotela jest do grzania 12 czy 6 V)
2. następnie sprawdzić czy sensor tej nowej maty by działał czy trzeba byłoby wykorzystać stary,
3. po trzecie w przypadku jeśli to byłyby inne prądy, opracować przekaźnik , który podawał by prąd 12V choćby z elektrycznej regulacji fotela

samo rozebranie i złożenie tapicerki nie jest skąplikowane
<<

stanleypl

Posty: 11

Dołączenie: 12 Sty 2015 23:36

Post 03 Lut 2016 23:48

Naprawa maty grzewczej oparcia bez wyjmowania fotela

Witam,

przestało grzać fotel kierowcy, klapa ... a w zimę w plecy lumbago wchodzi :lol:

nie miałem się kiedy przybrać do tego, najpierw sprawdziłem więc wg opisu jak sprawdzić która mata padła.

przy sprawdzaniu przejścia na macie siedzenia i oparcia, na wypiętej wtyczce nie trzeba wcale żeby obie były wypięte. gdzieś czytałem że trzeba żeby były obie rozpięte - po co to nie wiem, bo przecież wypinamy wtyczkę i nie ma fizycznej potrzeby żeby drugą wypiąć.
sprawdzenie maty siedzenia zajmuje jakieś 5 min., najlepiej unieść siedzenie max do góry jak się da (kierowcy) - u mnie okazała się sprawna.
sprawdzenie maty maty oparcia jest trochę trudniejsze i wymaga delikatnego rozbrojenia tapicerki, dlatego to robimy w drugiej kolejności. dla tapicerki "półskórzanej" (pół skaj :D ) => siadamy z tyłu za siedzeniem, jedną rękę wsadzamy pod spód oparcia i lekko "zabieramy"/naciagamy materiał z przodu oparcia do siebie na tył i do góry - żeby łatwiej rozpiąć zatrzask, palce drugiej ręki wsadzamy w zatrzask na dole i materiał z tyłu oparcia ciągniemy delikatnie ale zdecydowanie w dół. po rozpięciu oparcie kładziemy max do przodu, widać na dole po środku spięte kable - sprawdzamy przejście. jeśli jest przejście to sprawdzamy czy na drugiej wtyczce jest zasilanie, trzeba uruchomić silnik, włączyć ogrzewanie fotela i sprawdzić czy mamy 12 V (będzie ok.14,5V, bo silnik jest uruchomiony), jak nie ma prądu to trzeba szukać po kablach, wtyczkach problemu, tak samo mata siedzenia może nie mieć zasilania.

u mnie przejścia nie było na macie oparcia, więc padła. potwierdzam teraz że uszkodzenie górnej maty to na 99% przetarty, przerwany kabel tuż przy samej macie, dlaczego? o tym zaraz. jeśli u was też nie ma przejścia na górnej macie, to w sumie fart w tym wszystkim - dosyć prosta naprawa. teraz szukamy cienkiego płaskiego śrubokręta i trzeba porozpinać małe zapięcia z tej samej plastikowej "szyny" na dole tapicerki oparcia. od góry będzie widać po obu stronach że od góry można włożyć śrubokręt w zapadki i rozpiąć zaczepy. jak mamy rozpięty cały dół tapicerki oparcia, to wsadzamy do przodu przednią część tapicerki, wysiadamy i kładziemy oparcie całkowicie do tyłu. podwijamy na max tapicerkę z przodu i bierzemy w rękę średnie/duże obcęgi, przecinamy cztery metalowe oczka które spinają tapicerkę i oparcie (bez strachu, potem uzupełnimy to "trytytkami").

teraz ukazuje się nam spisek "żarówkowy", po co kabel umieszczono pomiędzy metalowym drutem, a usztywnionym mocowaniem tapicerki które spina się tymi oczkami? pewnie po to żeby zarobić 250 PLN na macie i drugie tyle na wymianie ... u mnie ewidentnie brązowy kabel był przerwany, a czarny już nawet stopiony - nie było zwarcia, ale żyły były na wierzchu. teraz nożyk tapicerski, małe nożyczki, cięcie, zdjęcie izolacji, lutowanie, izolacja czymś termokurczliwym i taśmą na około. kabla nie kładziemy już wg "fabryki", tylko nacinamy w poprzek wzmocnienie tapicerki na środku pomiędzy drugą a trzecią dziurką co były spięte te oczka z metalowym drutem i tamtędy przepychamy kabel żeby nie był znowu zagięty i naciągnięty pod kątem 90'. wydaje mi się że to rozwiązanie eliminuje problem przerwanego kabla, teraz to tylko można uszkodzić mechanicznie matę. składamy wszystko do kupy, zamiast metalowych oczek, stosujemy plastikowe trytytytki, ale nie zaciskamy na max. czas pracy za pierwszym razem ~ 60-90 min.

UWAGA, kolanami i łokciami nie gnieciemy siedziska - tam też jest mata, najlepiej wytrzepać sobie tylną wycieraczkę i położyć na siedzenie. nożyk tapicerski i wszystko inne co ostre odkładamy poza siedziskiem, żeby maty nie przedziurawić. lutowanie - trzeba podłożyć np. kartonik, żeby dziur nie powypalać w tapicerce.

ważne jest to że nie trzeba wyjmować siedzenia, rozbebeszać połowy tapicerki, wyjmować maty grzewczej z oparcia.

teraz zrobiło się już ciepło, ale i tak grzeje codziennie plecy :lol:

jak ktoś z wawy to coś mogę pomóc w tym zakresie, piszcie na priv.

mam foty ale nie wiem jak wstawić, to jak ktoś chce pomóc i wie jak, to podeślę i można to uzupełnić.

pzdr
<<

Cyborgpl159

Posty: 1

Dołączenie: 16 Lut 2018 20:18

Post 16 Lut 2018 20:22

Re: Naprawa mat grzewczych

Witam Panowie
Nie grzeje mi fotel pasażera-skóra.
Sprawdzałem miernikiem opór na matach i spada po 2 sekundach do zera więc maty ok.
Po włączeniu grzania na kostce od maty siedziska pojawia się napięcie.
Gdzie dalej szukać problemu???
Pozdrawiam
<<

lcr

Posty: 45

Dołączenie: 14 Lip 2016 00:18

Post 04 Wrz 2018 23:07

Re: Naprawa mat grzewczych

Znajdę jakiegoś magika na Śląsku, który mógłby mi to ogarnąć? Rozebrałem to już, myślałem, że będzie pęknięcie na połączeniu siedziska z oparciem.. niestety nic to nie dało.
Dlatego jeżeli znacie kogoś na Śląsku kto wie co i jak, prosiłbym o kontakt.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
<<

lcr

Posty: 45

Dołączenie: 14 Lip 2016 00:18

Post 14 Wrz 2018 13:27

Re: Naprawa mat grzewczych

Występowały osobno maty siedziska? Czy był komplet siedzisko plus oparcie?
U mnie była wtyczka z 4 kablami, a okazuje się, że chodzi o wtyczkę z 2 kablami i to ona się przeciera, ale nie mogę jej znaleźć.
4 kable to mata siedziska, a 2 to podobno oparcia.

Kabel powinien być pomiędzy siedziskiem, a oparciem. U mnie był tylko ten 1 kabel. Może źle szukam? Planuje kupić nową matę siedziska, a okaże się, że to nie koniecznie musi być to...

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Forum Opel Insignia poleca:

Powróć do Osobisty warsztat

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości